Det, der ikke vokser, forgår

For nogle år siden kom der en ny leder på min ældste søns skole. Tobias Malmgren viste sig at være af en anden skole end alle de Folkeskole-ledere, jeg endnu havde mødt. Da han første gang inviterede til forældre-café, havde de fleste af os fremmødte forældre nok mest forberedt os på en skoleinspektør, der ville fortælle om de udfordringer, skolen stod med garneret med kaffe og småkager. Men Malmgren havde taget en tidligere håndbold-landsholdsspiller med til at tale om, hvordan man bliver bedre, og hvordan man når sine drømme. Af alle de mind-fucks jeg fik den aften, er det som tydeligst har aflejret sig i min erindring Malmgrens råd til os forældre: ”Spørg ikke dit barn, hvad hun/han har lavet i skolen i dag. Spørg hellere hvad hun/han har lært”. Det er en tilgang, jeg har siden har praktiseret med alle mine børn. Og det spørgsmål åbner selvsagt for en anden fortælling fra mine børn end uden.

Sidste år senere blev jeg som studerende på AVT Business School inviteret med i en bog-konkurrence. Selvom jeg aldrig tidligere har vundet andet end en flæskesteg, da jeg som 10-årig var med min mormor til banko i Rudkøbing, lod jeg mig inspirere af min hustru, der plejer at tro på gevinst og gerne får samme. Og den tilgange skulle vise sig at fungere. To uger efter kom præmien, ”Mindset – changing the way you think to fulfil your potential”, ind af døren. Og den har ændret måden jeg ser på både mig selv og andre på. Psykologi-professor Carol Dweck, fremlægger undersøgelse på undersøgelse, der viser hvordan ens tankesæt (mindset) kan afgøre, hvordan vi håndterer udfordringer og klarer os gennem livet. Hun skelner mellem to grundlæggende tankesæt:

  1. ”Det faste tankesæt” (fixed mindset), der tilsiger at vores evner og intelligens er givet på forhånd og ikke kan ændres.
  2. ”Vækst-tankesættet” (growth mindset), der viser os, at vi kan lære og vokse hele livet

Dwecks udfoldelse af tankesættenes betydning er overrumplende og inspirerende. For hende griber det ind i alle livets forhold.

Hun går længere end Malmgren på min søns skole. Når ens barn kommer hjem med en topkarakter (og yes, der er mange andre mål for intelligens og evner), kan man forfalde til at sige ”hvor er du god”. Men det er ifølge Dweck med til at nære det faste tankesæt og en forestilling om, at nu behøver man ikke lære mere. Dwecks bud er man snarere siger ”nå, det var åbenbart for let for dig. Lad os se hvordan du kan blive udfordret yderligere”.

Og det gælder ikke bare skolebænken, men på jobbet, som forælder, som partner, i vores hobbyer og hvad vi ellers begiver os af med. Det er, hvordan vi forholder os til livet. Er tingene som de er – faste. Eller kan vi lære og gøre det bedre.

Med risiko for at lave en stråmand, kan jeg næsten høre Svend Brinkmann sukke på sociale medier over min kommentar. Og ja, man kan blive forpustet af at være i udvikling. Men for mig er menneskets natur som planternes. Det, som ikke er udvikling, er ved at forgå.

Af den vej har jeg opdaget, at skolelederens gode spørgsmål ikke bare fungerer godt for børn. Men egner sig til alle – store som må. Så hvad har du lært i dag?

Carol Dweck har udviklet flere måder at arbejde med sit tankesæt på. En af dem følger denne model:

  1. Omfavn dit faste tankesæt. Vi har det alle. Ved at omfavne det og erkende det, kan du begynde at arbejde med det.
  2. Opdag dine fast-tankesæt-triggers. Vær nysgerrig på, hvad der for dig aktiverer dit faste tankesæt. Er det når du bliver stresset, har fejlet, føler dig alene med opgaver, er træt, når du er i konflikt med andre, er det når dine børn ikke gør som du forventer?
  3. Giv dit faste-tankesæt et navn. Ja, et kaldenavn. Bent eller Grete fx På den måde eksternaliserer du den side af dine tanker. Skriv en kort tekst om ’Bent’ eller ’Grete’ eller hvad du nu kalder den del af dig. Hvad hedder han/hun, hvad siger hun/han til dig? Hvad ønsker hun/han at få dig til at gøre, føle eller tænke? Hvordan påvirker det dig og dem omkring dig?
  4. I takt med du opdager, hvordan person XX påvirker dig, lærer du at forblive i dit vækst-tankesæt på trods af de triggere der tændes i dig. Tal med din person XX – og forsike ham/hendes om, at du kan håndtere det og lær ham/hende om dit vækst-tankesæt.


Tjek disse udsagn, der kan hjælpe dig til at opdage, hvor du sidder fast: 

Vækst tankesæt:                                                            Det faste tankesæt:

”Fejl er en mulighed for at vokse”                                 ”Fejl viser mine evners begrænsning”

”Jeg kan lære at gøre lige hvad jeg vil”                         ”Jeg er enten god til noget eller ikke”

”Udfordringer hjælp mig til at vokse”                           ”Jeg kan ikke lide at være udfordret””

”Min indsats og holdning afgør mine evner”                ” Mine evner er uforanderlige”

”Feedback er brugbart”                                                 ”Enten kan jeg eller også kan jeg ikke” k

”Jeg inspireres af andres succes”                                  ”Mit potentiale er bestemt på forhånd”

”Jeg kan lide at prøve nye ting”                                     ”Når jeg er frustreret giver jeg op”

                                                                                       ””Feedback og kritik er personligt”

                                                                                       ”Jeg holder fast i det jeg ved”


Hvis du vil arbejde med at tage næste skridt i dit liv, finde din retning og fyre op under turen til dit drømmeliv, så er det præcis, hvad vi gør på workshoppen "Design dit drømmeliv - og læg en strategi til at få det". Læs mere her.


Bh 

Thomas

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!